نوزاد باید چند ساعت در روز بخوابد

آیا خوابیدن طولانی مدت نوزاد در طول روز نگران کننده است؟

نوزادان به طور معمول باید چیزی بین 17 تا 19 ساعت در طول شبانه روز بخوابند. تقریبا 8 تا 9 ساعت در طول روز و 8 تا 9 ساعت هم در طول شب. در این بین لازم است که نوزاد به تغذیه از شیر مادر و فعالیت و بازیگوشی بپردازد. اگر می‌بینید که نوزاد شما بیشتر از این مدت زمان و بدون بیدار شدن در طول روز می‌خوابد لازم است که حتما به پزشک متخصص کودکان مراجعه کرده و این موضوع را به او اطلاع دهید. این را به یاد داشته باشید که ابتلای نوزاد به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی خود باعث افزایش ساعت خواب نوزاد می‌شود که البته طبیعی است. اما اگر از سلامت نوزاد خود مطمئن هستید در این صورت بهتر است این مورد را بیشتر بررسی کنید. 

 

یکی از مشکلاتی که خواب طولانی نوزاد به وجود می‌آورد، ایجاد اختلال در روتین غذا خوردن و دفع غذای اوست که اگر تحت نظر قرار نگیرد ممکن است موجب بروز اختلالاتی در دستگاه گوارش او نیز بشود. همانطور که همه‌ی شما مادران عزیز از پزشک خود شنیده‌اید، بهتر است نوزاد هر 3 ساعت شیر بخورد. اگر خواب زیاد نوزاد از این موضوع جلوگیری کند، عوارض مختلفی ممکن است پدیدار شود.

 

در این نوشته به تفصیل در ارتباط با خواب نوزاد صحبت می‌کنیم. این موضوع را بررسی می‌کنیم که نوزاد چند ساعت باید در طول روز بخوابد و برای بهبود خواب او چه کارهایی باید انجام داد.

 

نوزاد باید چند ساعت بخوابد؟

اینکه نوزاد گاهی اوقات برای مدت زمان زیادی بخوابد امر نگران کننده‌ای نیست مگر اینکه علائم دیگری از وجود یک اختلال را بروز دهد. به طور کلی بسیار بعید است که یک نوزاد آن هم نوزاد تازه متولد شده، به طور مداوم و برای ساعات طولانی خواب باشد و زمان شیر خوردن را بگذراند. 

 

همانطور که اشاره شد خوابیدن نوزاد تا 19 ساعت در طول روز کاملا طبیعی است اما کودک شما باید هر 3 ساعت یکبار شیر خورده و یا پوشک او تعویض شود نوزادان در بدو تولد مخصوصا یک ماهه‌ی اول هیچ برنامه منظمی برای خواب ندارند اما با گذر زمان، با عادت کردن مغز به وجود روتین شب و روز و هماهنگ شدن سطح هورمون‌هایی همچون ملاتونین در مغز، رفته رفته برنامه‌خواب آنها منظم‌تر شده و ساعت خوابشان به نزدیک 12 ساعت در روز خواهد رسید.

 

به دلیل حساسیت بسیار نوزاد در ابتدای تولد به هرگونه محرکی، خواب او به هیچ وجه منظم نیست. عوامل مختلفی مثل حضور والدین یا خواهر و برادر، بیماری، عوض شدن محل خواب، تغییر در روتین خواب هر روزه، بیماری، آلرژی، سوختگی و یا عفونت مستقیما بر خواب نوزاد تاثیر منفی می‌گذارد.

 

بر هم ریخته شدن برنامه خواب نوزاد و نخوابیدن به مقدار کافی و مناسب در آینده سبب ایجاد اختلالات متعدد خواب شده که همین امر نیز سلامت روحی و جسمانی نوزاد را تحت الشعاع قرار خواهد داد. نکته‌ای که لازم است از الان به شما والدین محترم گوشزد کنیم این است که اگر نوزاد ساعات طولانی متمادی در روز نمی‌خوابد اما از نظر پزشک با استناد به معاینات و آزمایشات، رشد کاملا نرمال و مناسبی دارد، دیگر جای نگرانی نیست و نباید فرزند خود را مجبور به خوابیدن طولانی‌تر کنید.

 

مقاله پیشنهادی : مقدار طبیعی خواب نوزاد چقدر است؟


 

علت زیاد خوابیدن نوزاد چیست؟

همانطور که پیشتر گفتیم به ندرت پیش می‌آید که نوزاد در طول یک روز بیش از 19 ساعت و به صورت مستمر بخوابد. گاهی اوقات دلیل این اتفاق یک بیماری یا شرایط خاص دیگری است که پس از درمان و رفع شدن، مجددا ساعت خواب نوزاد به حالت عادی خود بار می‌گردد. حال سوال اینجاست که دلیل خوابیدن زیاد نوزاد چیست و آیا این اتفاق ممکن است خطرناک نیز باشد؟ در ادامه مختصر اما جامع به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

در ابتدا لازم است بدانید که نوزاد در ابتدای زندگی در فاز جهش رشد قرار دارد. جهش رشد زمانی است که تمام ارگان‌ها، استخوان‌ها و عضلات در حال تغذیه و رشد هستند. رشد کردن این اعضا همگی نیاز به کالری و انرژی دارد برای همین بدن نوزاد لازم دارد تا با خوابیدن بیشتر، این انرژی را برای به سرانجام رساندن چرخه‌های رشد ذخیره کند. در کنار این تعریف لازم است بدانید که به طور معمول نوزادان تا رسیدن به سن یک سالگی، سه دوره جهش رشد را تجربه می‌کنند.

 

فرزند شما نیز از تنها خوابیدن هراس دارد؟ برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم بلاگ " تنها خوابیدن کودک " را مورد مطالعه قرار دهید.

 

ابتلای نوزاد به سرماخوردگی یا بیماری‌هایی از این دست، خود باعث افزایش میزان ساعت خواب نوزاد خواهد شد. با نگاهی منطقی به این موضوع درخواهید یافت که بزرگسالان نیز هنگامی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، بخش بزرگی از انرژِ خود را برای مبارزه با عوامل ویروسی و بیماری از دست می‌دهند برای همین به استراحت بیشتر و خواب طولانی‌تری احتیاج دارند. نوزادان و کودکان نیز از این امر مستثنا نبوده و در صورت ابتلا به بیماری، لازم است تا بیشتر بخوابند.

 

گاهی اوقات وجود عفونت در بدن نوزاد می‌تواند دلیل خواب‌های طولانی‌تر او نسبت به حالت عادی باشد. بروز علائم وجود عفونت در بدن نوزاد به صورت معمولی نیست و برای تشخیص این موضوع، پزشک متخصص نیاز به بررسی و انجام معاینات و آزمایشات مخصوص دارد.

 

در کنار این عوامل ممکن است به وجود آمدن اختلالاتی همچون اختلالات تنفسی نیز سبب افزایش مدت زمان خواب نوزاد شود. لازم است تا در ارتباط با این موضوع هشداری به شما والدین عزیز بدهیم. یکی از مهمترین و شایع‌ترین دلایل مرگ نوزادان در سنین بسیار پایین، ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی است. این اختلال در صورت بروز اختلال تنفسی و یا بسته شدن مجاری تنفسی در زمان خواب رخ می‌دهد و متاسفانه به دلیل بی‌دقتی برخی والدین، جان تعداد قابل توجهی از نوزادان را سالانه می‌گیرد. به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم تا به صفحه‌ی وبلاگ " سندروم مرگ ناگهانی نوزاد " مراجعه کرده و برای جلوگیری از بروز این اختلال، این نوشته را کامل مطالعه و بررسی نمایید.

 

چه زمانی ممکن است خواب زیاد نوزاد خطرناک باشد؟

درک و تشخیص این موضوع که چه زمان خوابیدن زیاد نوزاد ممکن است خطرناک باشد برای والدین مخصوصا آنهایی که فرزند اول خود را به دنیا آورده‍‌‌اند اصلا کار ساده‌ای نیست. همانطور که دیدید خوابیدن زیاد نوزاد ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها واقعا بزرگ و پراهمیت نیستند. از طرف دیگر برخی دیگر از این دلایل و عوامل زیاد خوابیدن نوزاد ممکن است برای نوزاد مخاطره آمیز باشند. برای همین است که همواره تشخیص این موضوع را باید به پزشک متخصص بسپارید و درباره این موضوع با او مشورت کنید.

 

زمانی زیاد خوابیدن نوزاد نیاز به پیگیری دارد که نوزاد بیش از 20 ساعت در روز می‌خوابد و همراه با آن برخی علائم دیگری که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را نیز نشان می‌دهد.

 

بی حالی: اگر در کنار زیاد خوابیدن، نوزاد در زمان بیداری بسیار بی‌حال است و هیچ حرکت قابل توجهی نمیکند و حتی انرژی کافی برای خوردن شیر مادر ندارد، لازم است که تحت نظر پزشک قرار گیرد.

 

کاهش میزان تغذیه: خوابیدن زیاد و مداوم نوزاد اگر بر تغذیه‌ی او و میزان غذا خوردن او تاثیر منفی بگذارد نیازمند پیگیری است.

در امتداد برهم خوردن روتین تغذیه‌ی نوزاد، وزن گیری طبیعی او نیز دچار اختلال می‌شود که این موضوع می‌تواند رشد و تکامل طبیعی او را تحت الشعاع قرار دهد.

 

برهم خوردن تنفس: اگر در هنگام خواب‌ طولانی مدت نوزاد متوجه نامنظم بودن تنفس و خس خس کردن او شدید، بدانید که لازم است این موضوع را سریعا با پزشک در میان بگذارید.

 

یک خواب راحت نیاز به ملزوماتی همچون تشک و بالش مناسب دارد. به همین دلیل به شما والدین عزیزی که به دنبال آسایش و راحتی فرزند عزیز خود حتی در خواب هستید، توصیه می‌کنیم بلاگ " تشک و بالش نوزاد چگونه باید باشد " را از دست ندهید.

 

مطلب های تصادفی